Skip to main content
Blogi

Kurkistus kässänluokkaan

Kiirehdin kutosluokkalaisten käsityötunnille koulun pohjakerrokseen, missä oppilaat odottavat innokkaina. Kättelen heidät ja aloitamme oppitunnin. Kutosluokan käsityötunnit jakautuvat puoliksi teknisen työn ja tekstiilityön välille. Tekstiilitöissä oppilaat valmistavat klassisen Steiner-nuken ja puutöissä harjoitellaan perinteisiä käsityötaitoja, kuten sahaamista, talttaamista ja vintilällä poraamista. Nyt olemme rakentamassa seinäkelloja, joiden muodon ja värityksen jokainen on saanut suunnitella itse.

Oppiminen tekemisen kautta on keskeisessä asemassa Steinerkoulussa kaikilla  luokka-asteilla. Käsitöissä ajattelu ja ymmärrys kehittyvät toiminnan kautta. Oppilas pääsee hyödyntämään luovaa ajattelua, soveltamaan erilaisia tekniikoita ja kehittämään ongelmanratkaisutaitoja.Turun Steiner koulussa käsitöiden opiskelu omana aineenaan alkaa kuudennella luokalla ja jatkuu aina lukion toiseen vuoteen asti. Ennen kuudetta luokkaa käsitöitä tehdään oman luokan opettajan ohjaamana muun opiskelun ohessa.

Seiskaluokan käsityötunneilla on energinen meininki. Tällä hetkellä harjoittelemme ompelukoneen käyttöä. Projektina on suunnitella ja valmistaa pieni vetoketjullinen pussukka. Kankaiseen pussiin liitetään puinen levy, johon on siirretty kuvansiirtotekniikalla oppilaan valitsema kuva. Tällä hetkellä ompelemme pussukoihin vetoketjuja. Myös kasiluokkalaisten jakkara-projekteissa yhdistyy tekninen työ ja​ ​tekstiilityö. Syksyn teemana on ollut, että jakkaran muodon olisi liityttävä johonkin elolliseen olioon. Tunnilla onkin valmistumassa muun muassa etanan, tammipuun ja solun muotoisia istuimia. Jakkara viimeistellään pehmeällä kangaspäällisellä. Ysiluokkalaisten kanssa olemme siirtyneet koviin materiaaleihin ja tutustuneet metallin pakotukseen. Työn alla on tuulikello, jossa tavoitteena on saada kupariset, messinkiset ja teräksiset kappaleet soimaan tuulen voimalla.

Käsitöiden tekeminen on mukavaa ja se vie helposti mennessään, kunhan vaan pääsee työssä alkuun. Monesti oppitunneilla käykin niin, että kun on päästy työskentelyssä alkuun niin huomataan, että on aika alkaa lopetella oppituntia. Uuden opetussuunnitelman myötä käsityön tuntimäärä on vähentynyt kolmannekseen siitä, mitä se vanhassa opetussuunnitelmassa oli. Käsityötä on kuitenkin edelleen Turun Steinerkoulussa jokaiselle oppilaalle joka luokka-asteella. Toivotaan, että käsillä tekemisen tärkeys ja merkitys oppimisessa muistetaan jatkossakin ja oppiaineelle saataisiin lisää tunteja.