Skip to main content
Blogi

Turun Steiner-koulun yläaste: Kokonaisvaltaista oppimista – ei pelkkää tiedon pänttäämistä

Seitsemännellä luokalla Turun Steiner-koulussa opitaan samat asiat kuin peruskoulussa, mutta kokonaisvaltaisemmin, taito- ja taideaineita sekä ilmiöoppimista hyödyntäen. Seitsemännen luokan opetuksesta vastaa luokanopettaja. Kielten, puu-ja käsityön, liikunnan, valinnaisaineiden, kotitalouden, musiikin ja eurytmian opetuksesta vastaavat aineenopettajat. 

Luokkayhteisö on tiivis ja yhteisöllinen. Koulussamme ei ole rinnakkaisluokkia, vaan kutakin luokkasarjaa on vain yksi. Samasta koulurakennuksesta löytyvät luokat esikoulusta lukioon, joten käytävillä törmää eri-ikäisiin lapsiin ja nuoriin. Koska koulu on pieni, tuntevat opettajat hyvin oppilaat. Oppilaat tulevat nähdyksi ja kuulluksi. Koulussamme toimivat aktiiviset tukioppilaat ja oppilaskunnan hallitus sekä Liikkuvaa koulua toteutetaan välkkäreiden voimin.

Päivä Turun Steiner-koulussa 7. luokalla

Seitsemännen luokan koulun alkamisajankohdat vaihtelevat 8.30–10.30 välillä. Päivä alkaa lukujärjestyksestä riippuen aineenopettajan tai luokanopettajan tunnilla. 

Luokanopettajan tunneilla aamuisin on luokan yhteinen aamunavaus, johon kuuluu mm. runonlausuntaa, ryhmäytymisleikkejä ja vaikkapa improvisaatioharjoituksia, taiteellista tekemistä tai kuulumiskierros. Pieni yhteinen aloitus luo yhteisöllisyyttä ja vahvistaa paitsi oppilaiden välisiä suhteita, myös suhdetta omaan luokanopettajaan. 

Reaaliaineiden opetus toteutetaan pääosin noin kolmesta viiteen viikkoon kestävinä jaksoina viikkotuntien sijaan. Jaksotunnit, eli “pääainetunnit”, kestävät 75 minuuttia. Jakso-opetus antaa oppilaille mahdollisuuden syventyä kunnolla kulloiseenkin aiheeseen. Keskusteluille ja oppilaiden omille pohdinnoille on tilaa ja aikaa. Jakso-opetus vähentää kirjallisten kokeiden kasaantumista tiettyihin lukukauden ajankohtiin. 

Reaaliaineiden opetuksessa oppilaat työstävät usein omia työkirjoja. Tätä kutsutaan vihkotyöskentelyksi. Vihkotyössä oppilaasta tulee aktiivinen toimija, ei vaan passiivinen tiedon vastaanottaja. Vihkoihin tehdään muistiinpanoja, laaditaan tekstejä ja kuvitusta. Vihkotyöskentelyn avulla oppilas jäsentää opiskeltavaa asiaa. Kuvituksen hyödyntäminen auttaa asian ymmärtämisessä ja muistamisessa. Omien kuvien suunnittelu on myös osa taiteellisia työtapoja. 7.luokalla vihkotyöskentely muuttuu itsenäisemmäksi ja omatoimisemmaksi. Vihkotyöskentelyn valmiit tuotokset voivat näyttää hyvin erilaisilta. Ne voivat olla perinteiseen, valkoiseen vihkoon laadittuja asiatekstejä ja kuvitusta, portfoliomainen kansio tai vaikkapa sähköiseen muotoon tehty oppimispäiväkirja. Vihkotyöskentelyn lisäksi realiaineissa hyödynnetään tarpeen mukaan tietokirjoja ja oppikirjoja. Matematiikassa ja kieltenopetuksessa on käytössä valmiit oppikirjat, joiden tukena hyödynnetään vihkotyötä.

Viikkotunneilla oppilaat opiskelevat englantia ja ruotsia. Koulussamme on myös mahdollista opiskella A2-kielenä saksaa, mikäli ryhmäkoko on riittävä. Äidinkieltä ja matematiikkaa opiskellaan jakso-opetuksen lisäksi myös viikkotunteina.

Taito- ja taideaineita (eurytmia, kuvataide, käsityö, musiikki) opiskellaan viikkotunneilla. Eurytmia on liikuntataidemuoto, jonka avulla ilmaistaan puhetta ja musiikkia liikkeenä. Se auttaa kehittämään mm. keskittymiskykyä, luovuutta, sosiaalisia taitoja, tilan hahmottamista ja kehonhallintaa. Valinnaisina oppiaineina seitsemännellä luokalla ovat mm. kuvataide, draama, tanssi, kotitalous, koodaus, luova kirjoittaminen, liikunta ja musiikki.

Ruokailu on päivän tärkeä hetki. Ruoka tehdään koulumme omassa keittiössä, valmisruokia ja eineksiä välttäen, mahdollisimman laadukkaista raaka-aineista ja lähiruokaa hyödyntäen. Oppilaat saavat vaikuttaa ruokalistan laadintaan.

Kouluarkea rytmittävät koulun yhteiset juhlat, joihin seiskaluokkalaiset osallistuvat työstäen niihin omia esityksiä.

Haluatko kuulla lisää opiskelusta Turun Steiner-koulussa 7.luokalla, mutta et pääse tutustumistilaisuuteen? Ota yhteys rehtoriin ja sovi tutustumiskäynti, 0400 285 923.

Blogitekstin on kirjoittanut tulevan seitsemännen luokan luokanopettaja.