Miksi Turun Steiner-koulun lukio?
- Turun Steiner-lukio on pieni lukio, jossa opiskellaan kolmen vuoden aikana valtakunnallisten pakollisten ja valinnaisten lukioaineiden lisäksi erityisen koulutustehtävän mukaisia opintojaksoja ja moduuleja, ns. ”koriopintoja”, (esim. keramiikka, näytelmä, kirjansidonta, hyvinvointia musiikista).
- Turun Steiner-lukio on “erikoistumaton” ja luokkamuotoinen, ja siten turvallinen tapa suorittaa lukio ja löytää oma ala.
- Kädentaidot ja päättötyö tekevät osaltaan opiskelusta käytännönläheisempää ja erityisen koulutustehtävän mukaiset opintojaksot tuovat monipuolisuutta sekä hyvinvointia tukevaa toimintaa akateemisen opiskelun vastapainoksi.
Ota yhteyttä ja tule tutustumaan! Rehtori Marja Kaislavirta, marja.kaislavirta@turunsteinerkoulu.fi
”Pidän lukiossa erityisesti siitä, että tarjolla on paljon taideaineita. Lisäksi täällä on todella rauhallista opiskella, toisin kuin isommissa lukioissa.
Lukiolainen
Lukioon hakeminen ja valintaperusteet
Turun Steiner-koulun lukio on myös mukana jatkuvassa haussa!
Lukiomme 10. luokalle (= lukion 1. vuosikurssi) ei ole tällä hetkellä vapaita paikkoja.
11.-12. luokilla (lukion 2. ja 3. vuosikurssi) on myös muutamia opiskelupaikkoja.
Jos olet kiinnostunut aloittamaan lukio-opinnot Turun Steiner-koulun lukiossa, ole yhteydessä rehtoriin (marja.kaislavirta@turunsteinerkoulu.fi).
Turun Steiner-koulun lukioon haetaan yhteishaun kautta Lahden Rudolf steinerkoulun sivuston kautta.
Ajankohtaista
Tutustumisilta 16.1.2025 klo 18.30
Aiempi tutustumisilta järjestettiin 18.1.2024 kello 18. Pääset tutustumaan tilaisuudessa esiteltyihin materiaaleihin alta.
[pdf-embedder url=”https://turunsteinerkoulu.fi/wp-content/uploads/2024/02/lukio-esittelydiat_2024_nettiin_.pdf” title=”lukio esittelydiat_2024_nettiin_”]
UKK
Sopiiko Turun Steiner-lukio opiskelijalle, joka ei ole käynyt peruskoulua Steinerissä?
Kyllä sopii. Monet lukiolaisemme tulevat ”tavallisista” kouluista.
Miten lukioon haetaan?
Lukioomme haetaan yhteishaussa Lahden Steiner-koulun alta. Muina ajankohtina lukioon voi hakea ottamalla yhteyttä rehtoriin.
Noudatetaanko lukiossa yleistä opetussuunnitelmaa?
Kyllä. Opetuksessa on samat asiat ja sisällöt, mutta osin eri järjestyksessä tai eri vuosiviikkotunneilla.
Mitä tarkoittaa erityisen koulutustehtävän mukainen lukio?
Osalle Suomen lukioista on myönnetty erityinen koulutustehtävä. Tällaisissa lukioissa tarjotaan myös erillisiä, yleisestä opetussuunnitelmasta eriäviä opintojaksoja. Turun Steiner-lukio tarjoaa erityispainotteisia opintoja, ”koriopintoja”, joita ovat esimerkiksi hyvinvoinnin, tieteen, kansainvälisyyden, kuvataiteen, ilmaisutaidon ja muotoilun opinnot.
Osallistuvatko Steiner-lukiolaiset samoihin ylioppilaskirjoituksiin kuin muutkin lukiolaiset?
Kyllä.
Voiko Steiner-lukion päättötodistuksella hakea normaalisti jatko-opintoihin?
Kyllä. Sekä lukion päättötodistus että ylioppilastutkintotodistus ovat verrattavissa muiden lukioiden todistuksiin.
Miten koulun tausta-aate ja pedagogia näkyvät opetuksessa?
Opetuksessa on samat yleisen opetussuunnitelman mukaiset asiat ja sisällöt kuin muissakin lukioissa, mutta osin eri järjestyksessä tai eri vuosiviikkotunneilla. Turun Steiner-lukio on käytännönläheinen opetusmenetelmissään. Kädentaidot ja päättötyö tekevät osaltaan opiskelusta käytännönläheisempää ja erityisen koulutustehtävän mukaiset opintojaksot tuovat monipuolisuutta sekä hyvinvointia tukevaa toimintaa akateemisen opiskelun vastapainoksi.
Opiskellaanko lukiossa eurytmiaa?
Ei.
Voiko koulussa suorittaa lukiodiplomeita?
Kyllä voi. Meillä voi suorittaa kuvataiteen, käsityön, liikunnan, musiikin, teatterin ja tanssin lukiodiplomit osana koriopintoja.
Minkä kokoisia ryhmiä lukiossa on?
Opintojen alussa ryhmäkoot voivat olla suuria pakollisissa opinnoissa, sillä luokassa on 32 opiskelijapaikkaa. Opiskelijoiden siirtyessä valinnaisiin aineisiin pienenevät ryhmäkoot huomattavasti. YO-aineiden ryhmät toteutuvat, jos vähintään kuusi opiskelijaa on valinnut moduulin. Taito- ja taideaineiden moduulit toteutuvat, jos vähintään kahdeksan opiskelijaa on valinnut moduulin.
Entä jos valinnaisissa opintojaksoissa ryhmäkoko ei täyty?
Turun Steiner-lukio tarjoaa myös maksuttomia verkko-opintojaksoja, joita voi suorittaa itsenäisesti. Teemme myös yhteistyötä Turun kaupungin lukioiden kanssa.
Onko Turun Steiner-lukio tietokoneeton? Käytetäänkö lukiossa tietokoneita tai oppikirjoja?
Kyllä, käytetään sekä tietokoneita että oppikirjoja. Opiskelija saa opintojen alussa käyttöönsä tietokoneen ja sähköiset oppikirjat. Opiskelun tueksi on mahdollista saada myös tulostettuja materiaaleja ja niin sanottuja käsikirjastokirjoja.
Mitä digitaalista oppimisalustaa lukiossa käytetään?
Meillä on käytössä Google Classroom.
Miten opiskelijoita valmennetaan YO-kokeen tekemiseen?
Opiskelijat käyvät heti opintojen alussa hyvinvointikorin ensimmäisen moduulin, jossa opetellaan käyttämään Abitti-järjestelmää. Suurin osa arviointiviikon kokeista tehdään Abitti-järjestelmässä.
Minkälaista muuta toimintaa lukiossa on?
Turun Steiner-lukio tarjoaa lukion aloittaville, eli 10.-luokkalaisille, järjestetään kolmipäiväinen ryhmäytymisleiri. Lisäksi opiskelijakunnan hallitus ja tuutorit järjestävät erilaisia teemapäiviä ja hyvinvointia ja ryhmähenkeä lisääviä aktiviteetteja.
Minkälaisia perinteisiä juhlia lukiossa on?
Lukiossamme on esimerkiksi vanhojen tanssit, penkkarit ja lakkiaiset.
Maksaako lukio?
Lukion aloittavien opinnot, oppimateriaalit ja digilaitteet ovat maksuttomia 20 ikävuoteen asti. Valinnaisista opintojaksoista voidaan periä materiaalimaksuja. Lisäksi koulussamme on käytössä vapaaehtoinen tukimaksu, joka on lukiossa 50 €/kk/oppilas. Tukimaksut käytetään esimerkiksi laadukkaampien materiaalien hankintaan ja ruokailussa luomuruuan osuuden kasvattamiseen. Tukimaksut ja erilaiset lahjoitukset ovat tärkeä osa koulun rahoitusta.
Minkälaista oppimisen tukea lukiossa voi saada?
Oman luokkansa tukena toimii ryhmänohjaaja. Aineisiin liittyvää tukea on mahdollista saada aineenopettajilta. Meillä on myös mahdollista käydä niin sanotussa learning cafessa, jossa saa tukea oppimiseen ja voi suorittaa rästissä olevia tehtäviä. Lisäksi meillä on laaja-alainen erityisopettaja, joka testaa aloittavan opiskelijan lukemisen ja kirjoittamisen. Myös oppilaanohjaaja seuraa opiskelua ja tapaa opiskelijaa henkilökohtaisesti.
Opiskeluhuollon palvelut tulevat Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta.
”Tässä lukiossa opiskelijat saavat olla sellaisia kuin haluavat ja opettajat aidosti välittävät opiskelijoiden hyvinvoinnista. Arvostan!
Lukiolainen
Erään steiner-lukiolaisen aine, jossa aiheena oli lukiokoulutus ja sen tarpeellisuus
Valkolakin alla
Vaaleanpunainen luokka, kymmenen ihmistä. Siinä oi asetelma, joka aloitti tämän nelivuotisen taipaleeni – ei leikkikoulussa, vaan lukiossa. Lähes sata kurssia myöhemmin voin nyt todeta, ettei seinien väri vähentänyt työmäärää tai tehnyt minusta huovuttavaa hihhulia. Olen kuitenkin muuttunut paljon.
Ilman lukiota en olisi sama ihminen kuin nyt. En tarkoita päälleni kaadettua yleissivistystä, vaan sitä, etää ajatteluni on ratkaisevasti muuttunut. Olen lisäksi saavuttanut enemmän kuin uskalsin toivoa: olen oppinut tuntemaan itseni paremmin. Lukiossa minulle on tarjottu mahdollisuus ottaa selvää omista kyvyistäni ja haastettu ylittämään itseni siellä, missä luulin rajan tulevan vastaan.
Pettymyksiltä en silti ole välttynyt. Hieman naivisti lukion alussa ajattelin, että pystyisin sitten abina viimein vastaamaan kysymykseen: “Mikä sinusta tulee isona?” Ei, en vieläkään pysty, mutta yksi asia on muuttunut: tiedän nyt, ettei minun tarvitsekaan. Parantuneen itsetuntemuksen turvin minua ei enää pelota, ettei mitään tarkkaa suunnitelmaa ole. Kävin yhdeksän vuotta samaa koulua. Sain nauttia englanninkieliluokkalaisen etuoikeutetusta asemasta läpi ala- ja yläkoulun. Yhdeksännen luokan jälkeen hain saman koulun lukioon -ja pääsin sinne. En kuitenkaan ottanut paikkaa vastaan, sillä olin hakenut yhteishaun ulkopuolella Steiner-lukioon, joka vastasi käsityksiäni mahdollisimman suuresta muutoksesta.
Sain kesällä puhelun tulevan lukioni kansliasta: “Valitsetko pitkän matematiikan tai laajan fysiikan?” Naurahdin kysymykselle, en tietenkään valitsisi kumpaakaan. Lukion alettua minut kuitenkin houkuteltiin kyseisille kursseille. Ja tässä on tulos: fysiikka on intohimoni ja haaveilen pääseväni opiskelemaan sitä yliopistoon. Tämän kaiken seurauksena olen ymmärtänyt, että mahdollisuuteni elämässä ovat ehkä suuremmat kuin mitä olin tottunut ajattelemaan. Vanhat ajatukseni olivat kahlinneet minua, ja ilman lukion yleissivistävää koulutusta asian tajuamiseen olisi mennyt ehkä liian kauan.
Lukio ei ole pelkästään tehokas koulutuslaitos, mukaan mahtuu paljon muutakin. Olen saanut lukioaikana todennäköisesti elinikäisiä ystäviä, unohtumattomia muistoja sekä oppinut tulemaan monenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Olen päätynyt bändin kitaristiksi ja takonut itse oman puukkoni, vaikka luulin että ne ovat minulle mahdottomia. Juuri ne ovat asioita, jotka jäävät minulle käteen Gaudeamus igiturin soidessa taustalla – ylioppilaslakin lisäksi, tietenkin.